Mindfulness ska stärka självkänsla bland nollor och ettor

Med mindfulness ska barn i åk F-1 få ökad självkänsla och leva mer i nuet.

Med mindfulness ska barn i åk F-1 på Mölleskolan i Skivarp få ökad självkänsla och leva mer i nuet.

Skivarp. Mindfulness är ett nytt inslag i schemat på Mölleskolan. Emma Dahlgren ligger bakom initiativet och säger till Ystad Allehanda att man kan lära sig att tycka om sig själv.

I samband med ett föräldrarådsmöte på Mölleskolan dök samtal om att stärka barns självkänsla upp.

Rektor Maria Appelgren säger till Ystad Allehanda att barn behöver slappna av och ta det lugnt.

Målet i klasserna är att ha mindfulness och massage varje dag.

Barnen säger till Ystad Allehanda att mindfulness handlar om att bli lugn, slappna av, känna trygghet i klassen, njuta av stunden, att inte stressa och lyssna på sitt hjärta.

Yoga, meditation och massage är teman som blir allt vanligare i skolvärlden. Oftast är det enstaka lärare som kommer med initiativ för att skapa lugn och ro i såväl barn som klassrum.

Redan för sex år sedan på Franska skolan i Stockholm infördes mindfulness på schemat. Yvonne Terjestam, psykolog och piojonär i Sverige med stillhetsforskning, sa då till Svenska Dagbladet att barn aldrig tidigare utsatts för så mycket intryck som nu. Och att det ställs höga krav på att lära sig grejer som en ensam process vilket skapar många tillfällen att misslyckas. Detta i sin tur skapar stress, tomhet och vilsenhet, menar hon.

 

Det här är mindfulness

– en meditationsteknik som bygger på uppmärksamhet och acceptans mot vad som är
– handlar om att vara självmedveten och närvarande i nuet
– används inom sjukvården för att minska stress, ångest och nedstämdhet

Text: Rebecca Watts
Foto: https://www.bakadesuyo.com/2016/01/mindfulness/