Musikskapandet ska synliggöra eleverna

Louise Radeborn gör en poplåt med låttiteln "Vänner är som stjärnor".

Sonja Skibdahl och Louise Radeborn gör en poplåt med låttiteln ”Vänner är som stjärnor”.

SKURUP. Med musikens hjälp vill Skurupsbon Sonja Skibdahl synliggöra ungdomar med kognitiv funktionsskillnad. I dag driver hon ett musikprojekt på fyra gymnasiesärskolor runtom i landet.

Vid köksbordet i en villa i Skurup sitter Sonja Skibdahl. Som musiker och speciallärare drömde hon om att starta ett musikprojekt för barn med funktionsskillnad. Med hjälp av projektstöd från Arvsfonden har hon i höst startat upp projektet ”Låt med mig” där eleverna får skriva egna låtar.

– Det är ett drömprojekt att få jobba med de här eleverna och samtidigt med musiken. Det är så viktigt att de får lyftas och synas i samhället, säger Sonja Skibdahl.

Hittills är fyra gymnasiesärskolor med i projektet. En skola i Stockholm, en i Helsingborg och två skolor i Malmö. En av deltagarna på Valdermarsro gymnasium i Malmö är Louise Radeborn, 16 år.

– Min låt handlar om vänskap för att det är viktigt att ha bra vänner, säger Louise Radeborn.

Louise Radeborn går estetiska programmet och tycker mest om att sjunga och spela gitarr.

Louise Radeborn tycker mest om att sjunga och spela gitarr.

Genom låtskrivandet ska eleverna få möjlighet att utvecklas personligt och kommunikativt. Lektionerna är individuella där Sonja Skibdahl sitter en och en med eleverna och skapar text och melodi med hjälp av lappar och bilder.

– Verbal kommunikation är inte alltid de lättaste för de här eleverna. Ibland är det lättare att uttrycka sig genom att sjunga, säger Sonja Skibdahl.

Första gången Sonja Skibdahl och Louise Radeborn träffades pratade de om vem Louise var och vilken musik hon tycker om. Det handlar om att fånga upp eleven och utgå ifrån vem personen är och dens intressen, menar Sonja Skibdahl.

Tobias Svärd är musiklärare på Valdemarsro gymnasium. Han menar att musiken kan användas som ett verktyg för att våga synas, uttrycka sig och tycka något.

– Musik är känsloframkallande, något som alla påverkas av. Det kan tända en nerv som gör att personer blir tillgängliga på ett annat sätt, säger Tobias Svärd.

Oavsett kognitiv utvecklingsnivå kan eleverna vara med i projektet. De som inte har så god verbal förmåga kan istället arbeta med att välja teman genom att peka på bilder som kan skapa en handling till en låt.

– Alla ska känna att de kan påverka genom att själva skapa en handling till en text. Det är det viktigaste, säger Sonja Skibdahl.

Finlandsvenska Sonja Skibdahl är lärare och sångerska i bandet Sorgenfri.

Sonja Skibdahl är lärare och sångerska i bandet Sorgenfri.

Projektet ska drivas under tre år där den första terminen handlar om att skriva låttexter och melodier. Det andra året spelas låtarna in till ett album och under det sista året ska eleverna spela in musikvideos till låtarna.

– Det finns en direkthet, en öppenhet hos de här eleverna. De reagerar ofta på studs utan att tänka efter och utan att fastna i hur man bör göra. Det blir en väldigt ärlig kommunikation, säger Tobias Svärd.

Louise Radeborn går estetiska programmet och tycker mest om att sjunga och spela gitarr. I projektet får eleverna möjlighet att prova på både att sjunga och spela instrument. Sonja Skibdahl hoppas att de under tiden ska känna sig mer självständiga, känna att de är en del av något och att de också kan skapa.

– Det bästa med är att få sjunga och träffa andra, säger Louise Radeborn och ler.

Under tiden som projektet löper skriver Sonja Skibdahl ett metodmaterial så att fler skolor ska kunna arbeta med projektet i framtiden. Och även att de nuvarande skolorna kan fortsätta med projektet efter att det är slut. Musikläraren Tobias Svärd ser att det här fått stor betydelse bland eleverna.

– Allt synliggörande av alla människor och olikheter, och ju mer alla får synas, desto öppnare sinnen får människor, säger Tobias Svärd.

Text & foto: Sanne Kleiner