Tjejer som lyfter

Carolin Larsson, första kvinnan som representerat Skurup i DM för styrkelyft.

Carolin Larsson, första kvinnan som representerat Skurup i DM för styrkelyft.

SKURUP. Styrkelyft består av tre grenar: knäböj, marklyft och bänkpress. Carolin Larsson, 31 år, hamnade på en tredjeplats i distriktsmästerskapet i fjol och är den första tjejen som representerat Skurup.

– När tjejer ser andra tjejer som lyfter vågar de testa nåt annat än gympass, säger Carolin Larsson.

Hon tror att Jenny Adolfsson, mer känd som Kitsune från programmet Gladiatorerna, inspirerat tjejer till att träna mer styrka.

Carolin Larsson har varit fysiskt aktiv större delen av sitt liv och spelat en hel del fotboll i Janstorp AIF där hon kommer från. År 2003 började hon träna mer styrka på ett gym för att bli starkare och uthålligare inom fotbollen. Hon fastnade snabbt för de olika grenarna inom styrkelyft.

– Det är kul att utmana sig själv, känna att man klarar det och att man faktiskt är starkare än vad man tror. Tekniken för hur man lyfter är det viktigaste att tänka på, säger Carolin Larsson.

Grenarna inom styrkelyft utövas individuellt men man tävlar alltid som som lag. Lyftarna delas upp i vikt- och åldersklasser för att det ska vara rättvisa förutsättningar. Kvinnor har åtta viktklasser och män nio stycken.

I fjol var det två tjejer och fyra, fem killar som tävlade i distriktsmästerskapet.

Det finns ungefär 135 föreningar för styrkelyft i Sverige. Sjuttio procent av medlemmarna är män.

Carolin Larsson berättar att det är familjär stämning på gymmet och under tävlingar.

– Man hälsar på såna man inte känner och vi skojar mycket, säger hon.

Utbytet med folk som lyfter tyngder kan också ske via internet.

– Vi har en Facebook-chatt där vi skickar filmer till varandra på när vi tränar och peppar och inspirerar varandra att gå till gymmet, säger Carolin Larsson.

Dansband och rock i högtalare eller hörlurar funkar också bra som sällskap och motivation till de tyngre lyften.

Till vardags jobbar Carolin Larsson som kock på förskolor och inom äldreomsorgen. På sin fritid försöker hon få till åtta till tio pass i veckan. Morgnar eller förmiddagar är hennes bästa tid att träna på.

– Det är segt att träna på kvällen om man ska upp tidigt dagen därpå. Man ska ju duscha, äta och komma till ro, säger hon.

Men det är alltid värt att träna då Carolin Larsson får så pass mycket glädjerus av att lyfta att hon ger folk på gymmet en high-five.

Inom styrketräning bryts musklerna ner för att bli större. Vill man prestera sitt bästa finns det saker att tänka på.

– Mer sömn behövs nog när man tränar hårt för att kroppen ska återhämta sig. Inom styrketräning är man förlåtande mot kosten men jag försöker undviker godis, läsk och chips så mycket jag kan. Det är viktigt med näringsrik mat, mycket kolhydrater och protein, förklarar Carolin Larsson.

Carolin Larsson berättar att styrketräningen gjort henne bättre på fotboll.

– Jag är starkare och vågar gå in mer med kroppen.

Är man nyfiken på att börja träna styrkelyft är det viktigaste enligt Carolin Larsson att våga fråga någon som kan och gå utanför sin trygghetszon.

– Alla är nybörjare och ingen är för svag för det, säger Caroline Larsson.

Den 22 november är det dags för tävling igen.

Text och foto: Rebecca Watts