Stolt kvinna i en historisk bil

VETERANBILAR. Ovanligt, dock numera allt vanligare, kör kvinnor ut på vägarna i glänsande historiska bilar och får tummarna upp av medtrafikanter.

Lincoln bilen

– Det var i Laholm, kom på att jag glömt något i affären. Kommer en man vid sidan om undrade om han kunde fotografera bilen. Den väcker uppmärksamhet många kommer och frågar efter den. Den har en historia. Ingen dussinbil säger Christine Lensvik.

Äldre fordon med själ, charm och historia. Att hålla på med veteranfordon är en riktig folkrörelse. Med veteranbil menas fordon som är 30 år och äldre.

Över hela landet putsas och mekas det med bilar som körs och visas upp. Veteranbilar utgör en mycket viktig kulturhistoria. Fordonshobbyn har därför på ett ojämförligt sätt bevarat och berikat svensk fordonshistoria och trafikkultur.

Idag omfattar hobbyn fler än 500 000 personer och är en av landets största frivilligrörelser. Det är enskilda och föreningar som genom hårt ideellt arbete bevarar gårdagens fordon till glädje för dagens och framtidens generationer.
– Tjusningen med bilarna. Älskar de gamla bilarna kulturen, historian och gemenskapen får man inte glömma säger Christine Lensvik.

När det handlar om veteranbilar så förknippar man dem oftast med medelålders och äldre herrar som kör omkring i dem. Men så verkar det inte nuförtiden. Tittar man tio år bakåt i tiden. Syns det en tydlig, jämn kurvmässig förändring.

Fler kvinnor börjar äga sin egen veteranbil, fler kvinnor syns ute bakom ratten på en veteranbil. Det handlar även om ett generationsskifte.

De äldre börjar falla ifrån och veteranbilen de ägt går i arv till andra medlemmar i familjen. Inte ovanligt att kvinnor får ärva bilen. Detta håller även Christine Lensvik om. Hon har själv märkt de senaste åren en ökning av antalet kvinnor som kör och som även är intresserade av amerikanare och entusiastfordon.

Kvinnan i veteranb.

Någon veteranbilsklubb bildades inte i Sverige förrän 1955. Motorhistoriska Riksförbundet MHRF grundades 1969. De företräder den fordonshistoriska rörelsen i Sverige och arbetar med bevakning av politiska frågor.

Kontakt med myndigheter och organisationer samt rådgivning och information. Målet är att det fordonshistoriska kulturarvet kan brukas, bevaras och utvecklas.

För att få veta mer hur det egentligen ligger till i Sverige med kvinnor, med intresse för veteranbilar. Valde jag, av MHRF:s 63 olika regionala medlemsklubbar. Föll valet på sju klubbar. De täcker geografiskt Sverige från söder till norr och från väst till öst.

Därefter ringdes klubbarna upp antigen ordförande eller sekreteraren i klubben fick svara på frågan? Om de hade märkt någon ökning av kvinnliga veteranbilägare?

Med samstämmig positiv röst svarar alla, ordföranden eller sekreteraren i klubbarna. De kvinnliga medlemmarna har ökat i jämn ström.

En klubb i Blekinge är några kvinnor ensam ägare till en veteranbil. Hela familjen kan söka medlemskap i klubbarna. Naturligt så följer kvinnorna med männen. Klubbarna erbjuder olika former utav aktiviteter för hela familjen. Även aktiviteter riktade endast för kvinnor anordnats. Mycket handlar om social gemenskap i klubbarna.

En överraskande klubb som sticker ut i Norrland. Har det senaste året ordnat veteranbilsrally evenemang endast öppen för kvinnor. Alla ser positivt på att fler kvinnliga medlemmar i klubbarna ökar. Kvinnorna bidrar med nya idéer sitter med i styrelsen i vissa klubbar.

Skylten

Tillbaka till Christine Lensvik som berättar vidare om sin bil intresse. I samband med att hon tog sitt körkort på -70 talet. Skaffade hon sin första egna bil, en Vauxhall -63. Hon var aktiv i motorfritidsgården i Malmö och tillbringade mycket tid där.

På den tiden var dragracing ett stort intresse. På 70-talet var det populärt med att ”streeta” i Malmö. Man låg timme in och ut och körde mellan Förstadsgatan och Stortorget.

Många utav tjej kompisarna som träffades på 70-talet håller ännu fortfarande ihop. Christine Lensvik träffade sin man 1977 även han delar det stora motorintresset men sin fru.

Ute på den skånska landsbygden närmare bestämt Söderslätt står en raritet till veteranbil parkerad för vintern i ett garage. Katt fötter har varit uppe och klättrat på motorhuvudet. Men snabbt tar Christine Lensvik fram en trasa för att göra rent.

Hon brukar tvätta, polera och städa bilen. Den röda skinnklädseln brukar hon även hålla iordning med vaxning. Då solens strålar sliter mycket på den. Hon kör mycket bilen så ofta hon får möjlighet till under vår och sommar.

På en tiondels sekund förflyttas man bakåt i tiden och känner historiens vingslag. Denna raritet som står i garaget hamnade i Skåne 2010. Originalskylten vittnar om att den kom till Sverige från USA och Virginia. Bilen i garaget är en Lincoln Continental cabriolet årsmodell -64 vit i färgen och finns endast i 2340 exemplar.

Med en Lincoln Continental cabriolet årsmodell 61/62 i svart bil färdades USA:s president J F Kennedy i 1963 i Dallas. Resten är historia.

Text: Ulla Klink
Foto och grafik: Ulla Klink

FAKTA: Veteranbilar
– Trafikverkets definition för veteranfordon är bilar tillverkade 1950 eller tidigare.
– FIVA (Fédération Internationale des Vehiculés Anciens) är en fransk motororganisation.Enligt FIVA bör veteranbilar klassificeras enligt följande: Antique tillverkad före 1905. Veteran 1905- 1918. Vintage 1919-1930. Classic 1931-1945 och Post 1946-1960.
– Någon veteranbilklubb bildades inte i vårt land förrän 1955, då Automobilhistoriska klubben bildades i Stockholm som den allra första.
– Motorhistoriska Riksförbundet företräder den fordonshistoriska rörelsen i Sverige och arbetar med bevakning av politiska frågor, kontakter med myndigheter och organisationer samt rådgivning och information. MHRF engagerar 100 000 medlemmar i 176 klubbar.
Källa: Svenska veteranbilklubben och Wikipedia