Nu kan även hundar bli pedagoger
SKURUP. I ett rum längst bak på Skurups bibliotek sitter Charlotta Linde ensam med sin Welsh Springer Spaniel, Harry. Hon är här med sin hund Harry som är utbildad pedagoghund, för att få barn att träna sig i läsning.
– Att bibliotek som Skurup vågar är fantastiskt, det har gett fantastiska upplevelser för både mig och Harry, säger Charlotta Linde.
I tidiga tonåren så jobbade Charlotta Linde tillsammans med sin hund med en brukare som hade Downs Syndrom. När hon började jobba med sin hund tillsammans så märkte hon vilken bra effekt det hade.
Charlotta har tidigare haft en hund som hon utbildade till räddningshund. När hon fick cancer för ett antal år sen så insåg hon vilken effekt hennes hund hade, och de rehabiliterade sig tillsammans. Under denna tiden så bestämde sig Charlotta för att hennes nästa hund skulle kunna hjälpa människor.
Charlotta hade tidigare hört om pedagoghundar och pedagoghundförare och hon visste att de hade funnits ett tag i USA och att dem nu också hade börjat komma till Sverige. När Charlotta Linde bestämde sig för att utbilda sig till pedagoghundförare så fick hon kontakt med Gunilla Backman på Svenska Pedagoghundsinstitutet. Hon gick där efter till en uppfödare i Brösarp som föder upp hundar som är tänkta att användas inom just vården. Där fick hon hjälp av uppfödaren att välja en valp, Harry, som var lagom framåt och social som skulle orka yrket som hon hade tänkt för hunden.
Charlotta valde att under ett och ett halvt år på distans utbilda sig själv till pedagoghundsförare och hunden Harry till pedagoghund. Hon fick jobba både teoretiskt och praktiskt under denna utbildning.
Idag har turen kommit till tre barn på Skurups bibliotek, som med hjälp av Harry ska få öva sig på att läsa.
Harry har blivit lärd ett trettiotal kommunikativa kommandon som gör att Harry kan visa intresse för barnets läsning genom att, till exempel sätta tassen i boken.
Flera barn har också hjälpts i sin stamning genom att de klappar på Harry samtidigt som de läser. Bland annat så blir läsningen mer flytande.
– Vi avslutar alltid med någon praktisk uppgift där man får in rörelse, där barnet också känner att de får kontakt med Harry, säger Charlotta Linde.
Uppgiften kan till exempel vara språklig, eller vara ett pussel eller handla om att Harry ska hitta godis.
– Det beror på hur barnet har reagerat med Harry. Tanken är att barnet ska utmanas till att göra en aktivitet tillsammans med Harry. Och vi avslutar alltid med att Harry tar i hand med tassen, säger Charlotta Linde
Harry orkar med cirka fyra barn under en tidsperiod på runt fyra timmar.
Stunderna med Harry har visat sig minska till exempel stresshormonerna och öka hormonet serotonin som bland annat är inblandat i sömn, vakenhet, aggressivitet, impulsivitet, aptiten i kroppen.
Tiden för samtalen kan variera.
– Ibland vill barnen kunna läsa en hel bok och ibland vill de bara ha ett kortare boksamtal, säger Charlotta Linde.
Charlotta tycker att något av det bästa hon vet är att jobba förebyggande.
– Att få höra glädjen i rösten när de läser en hel bok eller ett helt ord är fantastiskt, säger Charlotta Linde.
Hon tycker att det är viktigt att jobba med läsandet. Efter att tidigare ha jobbat med ett brett utbud elever som har språkförseningar och när läsningen inte utvecklas så som den ska, så skapas det en motgång inför läsningen, menar Charlotta.
Charlotta och Harry är genom sin pedagoghundsutbildning utbildade till att kunna jobba i alla olika kommunala verksamheter.
Under sommaren var Charlotta på biblioteket i Skurup och läste med barnen som var med i sommarboken, då var träffarna för barn i åldrarna sex till tio år. Charlotta passar och gärna på att vara utomhus under sina träffar med barnen om vädret tillåter.
Charlotta upplever att barnen har uppfattat initiativet med nyfikenhet och kärlek och barnen har visat både henne och Harry kärlek och förtroende.
De flesta barnen som träffar Harry är spända av förväntan och ser sin stund med Harry som sin egen.
– Det är till honom de läser och det är till honom de hälsar först. Barnen tycker att det bästa med Harry är att han inte säger något eller dömer när de läser, berättar Charlotta Linde.
Harry tycker detta är jätteroligt och kvällen innan när Charlotta packar den ryggsäcken som hon alltid använder och ställer den vid dörren så lägger sig Harry där och väntar, redo att ge sig iväg.
Charlotta och Harry arbetar genom Svenska Pedagoghundsinstitutet. De jobbar bland annat i det sydöstra hörnet av Sverige och har besökt Ystad, Svedala och Skurups bibliotek.
Sedan 2017 har Charlotta samarbetat med Skurups bibliotek.
– De har stöttat detta intresset och yrket som Harry kan utföra, säger Charlotta.
När Harry inte jobbar så är han familjehund i en familj med två barn, sex och tio år gamla som hela tiden får agera testpiloter åt Harry.
Text och foto: Linnea Ömmelspång