Prästamosseskolans fjärdeklassare tävlar i läsning

I fredags var det en vecka sedan den rikstäckande tävlingen Den stora läsutmaningen började. En för Prästamosseskolan helt ny erfarenhet. Tävlingen är för fjärdeklassare runt om i landet och går ut på att samla så många lästa minuter som möjligt. Första priset? En klassresa till Astrid Lindgrens värld.
Mysfaktorn är viktig vid läsning. På Prästamosseskolan har de plockat fram filtar och kuddar till lässtunden. Vissa av barnen vill ta en filt över bänken och sätta sig under och läsa, ett annat gosa in sig i en fåtölj.
– Det ska vara mysigt att läsa. Det blir bättre fokus om man gör det till en härlig stund. Sen är det inte alltid det lyckas, det kan ju bli prat ändå. Men vi försöker skapa bra minnen för barnen som är harmoniska och roliga, som de senare kommer att associera med läsning, säger Sara Nilsson
Sara Nilsson, svensklärare för samtliga fjärdeklassare på skolan, berättar om satsningen. Alla fyror i Sverige får lov att anmäla sig till lästävlingen. Den går ut på att öka sin ”läskondition”. Då är inte antalet ord eller böcker viktiga utan det handlar om hur många minuter man har läst. På startdagen var eleverna redo, de hade lånat böcker med hjälp av skolans bibliotekarie. Vissa hade läst innan skolan, och nån ville läsa på rasten.
– Nu, efter en vecka, kommer de till mig och kan säga ”igår kväll läste jag i 20 minuter” och det är ju jättebra. De får liksom upp lusten på att läsa. Barnen har redan bestämt sig för att vinna detta, säger Sara Nilsson.
Fyrorna är helt nya på skolan och målet är att dom ska känna sig så pass bekväma att dom även i framtiden kan komma till biblioteket, veta vart böckerna finns och vad dom gillar att läsa. Skolbibliotekarien Victoria Pierce kommer till klasserna en gång i veckan. Hon tipsar om böcker och visar hur barnen kan läsa digitalt
– Det jag tycker är extra roligt är att vi har en jättebra skolbibliotekarie, Victoria Pierce. Hon lyckas hitta vad eleverna gillar för böcker! Hon inspirerar. Det är stor skillnad att få samarbeta med någon som har fördjupad kunskap om böcker och svårighetsnivåer. Hon kan hjälpa eleverna på ett annat sätt, säger Sara Nilsson.
Sara Nilsson hoppas att barnen kommer lära sig vilka böcker de gillar och tror att en sån här intensiv period av läsning kan göra att det blir lättare att hålla igång läsningen även när tävlingen är över.
– Nästa steg är att börja prata om det vi läst och gå in på djupet av läsförståelse. Analysera det vi läser, diskutera, ha lite spännande frågor kring vad som hände egentligen, säger Sara Nilsson.
En utmaning som Sara Nilsson ser både hemma och i skolan är all snabb stimulans som kommer genom skärmarna. Att det kan bli svårt att komma över tröskeln att lägga ifrån sig mobilen och sätta sig med en bok istället. Avslutningsvis ber vi om svensklärarens tips till vuxna som brottas med att komma igång med läsningen.
– Lägg ifrån er telefonen. Be om hjälp av en bibliotekarie och låna en ungdomsbok! Så har jag själv gjort. Jag älskar att läsa men har inte riktigt haft tid de senaste åren. Där finns förvånansvärt många böcker som är riktigt riktigt bra, även för oss vuxna. Om man inte riktigt orkar ta steget till att läsa en tjock lång bok så är ungdomsböcker jättebra, säger Sara Nilsson.
Fakta: Den stora läsutmaningen
Den stora läsutmaningen är en rikstäckande tävling där den fjärdeklass som läser mest under höstterminen vinner en skolresa. Bakom tävlingen står Rabén & Sjögren, Bonnier Carlsen, Natur & Kultur och Adlibris.
Text: Elvira Lander Bild: Dorte Gottlieb