Sjutton bedrägerier på trettio dagar
SKURUP. Den senaste månaden har det anmälts 17 bedrägerier och försök till bedrägerier i Skurups kommun, men det är många som inte anmäler. Samtidigt är det en liten del av bedrägeribrotten som blir lösta, enligt Brottsförebyggande rådet blev bara fem procent av bedrägerierna uppklarade år 2021.

Kommunpolis Mikael Svensson. Foto: Skurupsposten.
Polisinspektör Mikael Svensson som arbetar med att bekämpa bedrägerier mot äldre.
Under torsdagskvällen var Mikael Svensson inbjuden till Skurups kommuns mässa ”en mötesplats för äldre”. Många pensionärer från Skurup deltog då mässan anordnas i utbildningssyfte.
Förutom att samtala med de äldre hade Mikael Svensson med sig olika typer av informationsblad, förhoppningen är att informationen ska hjälpa de äldre att upptäcka bedragarna innan det är försent.
Bedragarna använder sig av olika metoder, eftersom det har blivit svårare att bedra på andra sätt, säger Mikael Svensson med en orolig röst.
Hur kommer bedragarna åt de gamla?
– Jag kan ta ett exempel. En äldre kvinna fick ett sms som utgav sig för att vara hennes dotter, i smset skrev personen att den hade köpt en ny mobil och behövde ett lån till att betala av telefonen. Den äldre kvinnan swishade pengar och blev av med en hel del, säger Mikael Svensson.
Bedragarna är oftast från lokalområdet och tar reda på så mycket de kan om deras tilltänkta offer innan de ger sig på ett bedrägeriförsök.
– Det är många som känner sig grundlurade och skäms när de har blivit bedragna, skammen förhindrar dem till att anmäla, säger polisinspektör Mikael Svensson.
Vilka är bedragarna?
– De har olika bakgrunder och i vissa fall har de tidigare varit dömda. De brukar också dra med sig andra oftast yngre för att tvätta pengarna. Ibland har den yngre personen inte vetat om det, som tur är har bankerna blivit bättre på att upptäcka dem.
– Det är positivt att många av bedrägerierna stannar vid försöket, många äldre har blivit bättre på att upptäcka dem.

Foto: Ida Helgesson.
David Henriksson som är chef för Nordeas presskommunikation skriver att ”vishing” alltså bedrägerier som görs via mobiler och datorer har ökat, det har även social manipulation har ökat.
Hur arbetar Nordea för att förhindra bedrägerier?
– En stor och viktig del är vårt tekniska försvar och lösningar men lika viktigt är att höja medvetenheten kring hur bedrägerier ser ut och hur våra kunder kan skydda sig. Nordea har ett stort antal medarbetare som löpande arbetar med att förhindra och att förebygga bedrägerier. Vad gäller till exempel telefonbedrägerier som är en vanlig form av bedrägerier, har vi under en längre tid informerat hur man skyddar sig, bland annat med varningsmeddelanden i nätbanken och i sociala medier. Vi har fördjupat samarbetet med Polisen och andra banker. Vi arbetar också ständigt med åtgärder som förbättrar säkerheten.
Har ni några tips ni vill ge för att upptäcka bedragare i tid?
– Som kund måste man tänka på att BankID, bankdosa och koder är personliga värdehandlingar att likställa med ditt id-kort eller pass, eller hemnycklar för den delen. Saker som man under inga omständigheter lämnar ut till främmande eller obehöriga personer.
Susan Vo Bergqvist, pressekreterare på Finansinspektionen skriver i ett mail till Skurupsposten att Finansinspektionen löpande informerar om olika metoder som bedragarna använder sig av. De har också en lista på sin hemsida där de varnar för företag som inte har behöriga tillstånd. Hon skriver att de brukar säga: om du får ett erbjudande som låter för bra för att vara sant, då är det förmodligen också det.
Text: Betlehem Isaak och Ida Helgesson Foto: Ida Helgesson
David Henrikssons tips för att undvika bedrägerier:
* Lämna aldrig ut dina personliga koder eller kontouppgifter
* Använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig
* Om du blir misstänksam, lägg på luren och slå själv in numret till bankens kundtjänst för att kontrollringa
* Om du drabbas – polisanmäl alltid! Anmäl både bedrägeriförsök och genomförda bedrägerier.
Detta har hänt
Helgen den 15-16 september köpte en man i Skurup en bil på blocket. Han förde över summan på 50000 kronor men fick sedan inte tag på försäljaren.
En 92-årig man från Skurup blev besökt i hemmet av en kvinna som lurade honom att visa sitt körkort och bankkort. Efter en stund ringde en person och hotade honom för att få hans kod.
En 55-årig man i Skurup upptäckte att cirka 6500 kronor har dragits från hans konto för saker han inte själv köpt. Det gäller köp på EA-sports vid sex tillfällen.
Den 27 september blev en man kontaktad på Messenger av sin vän som rekommenderade en spelsida. Mannen loggade in med sitt Bank-ID och sedan har en okänd summa pengar dragits från hans konto. Antagligen var “vännens” konto kapat.
Cirka 7000 kronor har dragits från en 56-årig kvinna i Skurup under september månad för köp hon inte gjort på Lyko och Beautystore.
En kvinna från Skurupsområdet inledde i somras en relation med en man på en dejtingsida. Mannen utgav sig för att vara amerikansk officer. Sedan dess har kvinnan fört över en summa på omkring 230 000 kronor till flera utländska konton. Kvinnan har nu anmält händelsen som romansbedrägeri.
En 46-årig kvinna i Rydsgård beställde en telefon på sidan mobilpart.se och betalade 5400 kronor för den. Hon upptäckte sedan att företaget avregistrerats.
En kvinna i Abbekås fick ett sms från ett okänt nummer där en person utgav sig för att vara hennes dotter. Personen bad henne swisha 12000 kronor, vilket hon gjorde.
Källa: Mikael Svensson, kommunpolis