Skurups kommun satsar på facebook, trots baksidorna
Nu breddar Skurups kommun satsningen på Facebook. I dagarna har man utökat med ytterligare en Facebooksida, Visitskurup. Kommunen ser både för- och nackdelar med den sociala plattformen.
– Skurup är en medelstor svensk kommun som är oerhört företagarpräglad. Vi har många kommuninvånare som är entreprenörer och visionärer. Därför behöver vi kommunicera nära målgruppen och delta i dialogen, säger Annika Dacke, kommunikationsstrateg på Skurups kommun.
Annika Dacke menar att det inte är tänkbart att ignorera Facebook som kommunikationsverktyg.
– Det är den största sociala kanalen som finns just nu. Vi följer med utvecklingen och överväger ständigt olika plattformar, bör vi vara där eller inte. Det är något som sker simultant. Det är givetvis en jätterisk med Facebook, det är en gigantisk plattform och ägd av vinstintressen. Det är inte okomplicerat. Vårt nav är ändå hemsidan.
Annika Dacke menar att en mindre kommun får arbeta hårdare för att få ut sina budskap. Om mer resurser hade funnits hade man gärna satsat mer på att kommunicera till exempel via film.
– Vi arbetar helt och hållet enligt vad som går att genomföra. Bara för att en kommun är liten behöver det inte innebära att den inte har många följare, det finns exempel på små kommuner där man har fler gillare än kommuninvånare. Man skulle vilja veta hur de gör.
Jutta Haider är docent och universitetslektor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Lunds universitet. Hon bekräftar problemen med Facebook och menar att idén om att dagens kommunikationsmedel lett till en demokratisering inte självklart stämmer.
–Fördelen med Facebook är att en väldigt stor andel av befolkningen finns där. Nackdelen är att den inte är gjord för myndighetsinformation utan utformad för att sälja reklamplacering.
Jutta Haider menar att det inte längre handlar så mycket om att nå ut med information utan snarare skapa en stämning. Det är snarare image än information. Hon menar att det kan leda till en urvattning på kommunikation om allt ska behandlas som produkter på en marknad.
– Man har problemet att man ju får välja på en marknad. Men man kan inte välja till exempel polis.
Hon menar också att det är ett problem är att människor aktivt måste uttrycka sitt intresse för en kommun för att det ska dyka upp i ens flöde.
–Det kan göra att den inte når alla med allt. Det krävs att människor ofta gillar sidan och det den lägger upp. Man måste anpassa informationen som man vill ska nå ut. Det som man vill att folk vet.
Maja Strömberg