Det är många som mejlar just nu – men Filip skickar dig strax vidare

SKURUP. Förra veckan lanserades Skurups nya hemsida och har lett till en betydlig ökning av mejl som skickas till kommunen. Filip Persson sitter i växeln på Skurups kommun men står i frontlinjen när man behöver svar.

Inne i kommunhuset bakom en inglasning sitter Filip Persson. En välkänd röst men kanske inte lika känt ansikte.
Redan innan första signalen till kommunhuset har du lyssnat på honom.
– Välkommen till Skurups kommun, vi tar strax emot ditt samtal, hör man Filip Persson säga i ett inspelat meddelande.

Han är tillsammans med sina kollegor navet för kommunikationen när invånare behöver få tag på politiker och tjänstemän. Frågorna är varierade och det kan handla om allt från skolor till hur länge ett vägarbete kommer att pågå.
– 80% av gångerna vet jag vem personen ska prata med, säger Filip Persson.

Filip studerade handel och administration på gymnasiet och gjorde sin praktik på växeln efter att ha blivit rekommenderad den av sin lärare. Efter studenten varvade han sommarjobb i kommunhuset med att säsongsarbeta som liftvärd i Sälen innan han erbjöds en fast tjänst.
Han trivs med arbetet, där han sköter allt från telefonsamtal till facebookmeddelanden, även om det senare inte har särskilt högt tryck.
– Det är ett meddelande per dag max, säger Filip Persson.

Den nya hemsidan har kommit med en ny kontaktmejl och det har lett till en ökning i inkorgen. Från att vara två till fem mejl per dag kan det nu variera mellan tio och tjugo.
Men det är fortfarande luren som dominerar.
På en dag kan det komma in 100 till 200 samtal, för det mesta går det smidigt men det händer att någon ringer och är upprörd.
– Vi är först i ledet så man får ta folks frustration, då försöker man lugna ner dem och de flesta har förståelse, säger Filip Persson.

Text och bild: Marcus Andersson