Fler kvinnor snusar än någonsin
SKURUP. Sedan det vita snuset äntrade marknaden för tio år sedan, har kvinnorna börjat snusa allt mer. Nästan var femte ung kvinna uppger att hon snusar nikotinsnus regelbundet. Idag är det Snusets dag – och vi har pratat med några av nikotinsnusarna i Skurup.
– Jag har snusat sedan jag var 15 år. Det började i festsammanhang och nu är det varje dag. Jag har testat tobakssnus men tyckte inte om det. Pappa snusar ju, och farfar tillverkar eget snus. Men när jag var liten tyckte jag alltid att det var rätt äckligt. Nu snusar jag vitt, det känns mysigt och fräscht, säger Ebba Melin när Skurupsposten frågar unga kvinnor om deras nikotinvanor.
Ebba är långt ifrån den enda. Den totala snusanvändningen ökar dagligen bland unga, framförallt kvinnor. Historiskt sett har män snusat mer, och de är fortsatt den största snusanvändargruppen. Sedan det vita snuset gjorde entré på marknaden har dock snusandet hos unga tjejer ökat explosionsartat. Nu kallas det vita snuset för “tjejsnuset”. År 2022 snusade 18 procent av kvinnorna i Sverige i åldersgruppen 16-29 år, visar statistik från Folkhälsomyndigheten.
– Jag har rökt, snusat vitt och brunt. Nu är jag tillbaka på vitt. Jag började röka när jag var ungefär 16 år och sen gick jag över till snusandet. När jag snusade brunt snusade jag nog mindre, för man blir lite äckligare i munnen av det. Ibland funderar jag på att sluta, oftast när jag känner av det i tandköttet, säger Siri Jessen.
Hur har det vita snuset fått en sådan genomslagskraft?
I en intervju för SVTs dokumentär “Fångad av tjejsnuset” (2022) säger Edit Künstlicher, PR-expert, att marknadsföringens har varit A och O. Hon menar att man egentligen bara har kopierat det man gjorde på 40-talet med cigaretterna. Då marknadsförde man cigaretter med hjälp av Hollywoodstjärnor som gjorde rökningen attraktiv. Idag använder företagen sig av influencers som är den moderna tidens kändisar. De gör reklam för det vita snuset och gör det modernt, fräscht, coolt och attraktivt.
– Ibland ser jag marknadsföring för nikotinsnus, och då kan jag känna att jag påverkas. Till exempel Kelly White marknadsför ofta sina glitterförpackningar till snusdosor, de blir jag väldigt sugen på att köpa, säger Zaga Andersson.
För tjejerna vi pratat med är snusandet en social grej, en vana, eller också ett beroende.
– Jag försökte sluta snusa förra sommaren när jag var utomlands för det kändes störigt att vara beroende av något, men så fort jag var tillbaka på flygplatsen i Sverige så köpte jag snus igen, säger Josefin Edwardsson.
Är det inte en dyr utgift med snus?
– Jo, men det finns alltid pengar till snus i min budget, säger Josefin Edwardsson.
– Av ekonomiska skäl funderar jag på att sluta, men snuset gör mig så glad, säger Zaga Andersson.
Text & foto: Veronica Delgado & Samar Kurdi