Skurups kommun bäst i Sverige på att locka nya turister

Turistbyrån träffar nästan inga besökare nu när de digitala kanalerna används flitigt.

Turistbyrån träffar nästan inga besökare nu när de digitala kanalerna används flitigt.

SKURUP.”When in Europe don’t miss Skurup”. Kommunens inofficiella slogan får nytt liv när Skurup toppar listan över turismutvecklingen i Sverige.

Skurups kommun har all anledning att fira i dag på den internationella världsturismdagen. Antalet gästnätter har ökat med 288 procent sedan 2008 vilket innebär att kommunen har haft den bästa turismutvecklingen i hela landet. Detta enligt en rapport som TT har beställt baserat på siffror från SCB och Tillväxtverket.

Närheten till kusten och en allt mer nätbaserad marknadsföring är några av de anledningar som tros ha lockat allt fler besökare till Skurup de senaste åren.

– Vi har en duktig besöksnäring som har fått upp ögonen för att synas i digitala kanaler. De har förstått att man måste finnas på sociala medier och plattformar som till exempel Tripadvisor, säger Henriette Ellberg, turisminformatör i Skurups kommun.

Den stora majoriteten av turister kommer fortfarande från andra delar av Sydsverige men den utländska turismen ökar för varje år.

– Många kommer från Tyskland eller Danmark. Cykelvägen som går mellan Trelleborg och Ystad lockar många turister och då passar man kanske ofta på att stanna upp här, säger Maria Dorsin, kommuninformatör i Skurups kommun.

Att besökarna använder sig av de digitala kanalerna märks tydligt för personalen på turistbyrån.

– Det kommer nästan ingen hit. I princip alla planerar nog sina resor i förväg och åker direkt till den plats eller boende de ska besöka, säger Maria Dorsin.

IMG_7486 (1)

Mossbystrand, Johannamuseet och Skurups centrum blir populära turistmål under sommarmånaderna.

Under året kommer flera projekt att startas upp med syfte att öka attraktionskraften för Skurups kommun. Samtidigt kommer ett antal vidareutbildningar inom marknadsföring att hållas för kommunanställda.

– Det är viktigt att behålla den goda kontakten med besöksnäringen. Vi ska inte sitta på kontoret och rulla tummarna, säger Henriette Ellberg.

FAKTA: De fem bästa respektive fem sämsta kommunerna plus storstäderna vad gäller turismutvecklingen i Sverige. Siffrorna avser månaderna juni till augusti och gäller övernattningar på hotell, vandrarhem, campingar, stugbyar och stugor. (I materialet följer även andra övernattningar än ren turism med, men eftersom det rör sommarperioden bör den andelen vara låg).

Bästa kommunerna:

Skärmavbild 2017-09-27 kl. 13.34.18

 

 

 

 

 

 

 

Text och foto: Stina Zinsmeister