352 procent ökning av inställda tåg i Skurup i år

SKURUP. Antalet inställda tåg förbi Skurup har i år mer än fyrdubblats jämfört med 2023, visar statistik från Trafikverket. Mats Ohlsson på Skånetrafiken menar att statistiken delvis är missvisande, samtidigt som både han och Trafikverket påpekar problem som finns i Skåne gällande bland annat spårspringningar. 

Fler tåg på Ystadbanan har ställts in under de nio första månaderna av 2024 än under hela 2023. Hittills har i år hela 380 tåg ställts in, att jämföra med totalt 84 inställda tåg 2023; motsvarande en procentuell ökning på 352 procent. Detta visar statistik från Trafikverket som Skurupsposten tagit del av. 

Statistiken visar både delvis och helt “akut inställda” tåg på bandel 961, den tågsträcka på Ystadbanan på vilken pågatågen passerar Skurup. Med “akut inställd” åsyftas här tåg som ställs in med som mest en dags varsel. 

Orsakerna bakom de inställda avgångarna är enligt statistiken varierande – allt från banarbeten till olyckor och obehöriga på tågspåren.

Mats Ohlsson. Foto: Skånetrafiken.

– Statistiken får du ta med en nypa salt, säger Mats Ohlsson, verksamhetsutvecklare på Skånetrafiken. Han nämner flera anledningar till varför antalet inställda tåg ökat, men framhåller samtidigt att Skånetrafiken normalt sett står för mindre än 10 procent av alla förseningar och inställda tåg på sträckan. 

Att tåg försenas eller ställs in kan bero på infrastrukturfel som berör spår och signaler – sådant som Trafikverket sköter. En annan käpp i hjulet och ett återkommande stort problem för tågtrafiken är att många obehöriga just nu beträder spåren i Skåne. 

– I somras så var vi uppe i som värst tre springningar per dag, och då måste man stoppa tågtrafiken, säger Mats Ohlsson. 

Sommaren präglades även av en personalbrist hos VR som kör Pågatågen, orsakad av speciella omständigheter under främst fyra veckor. Här valde vissa nyanställda att gå tillbaka till sina tidigare arbetsgivare, samtidigt som många förare blev långtidssjuka.  

Enligt Trafikverkets statistik så har den största gruppen av inställda tåg under 2024, 167 stycken, ställts in på järnvägsbolagets – det vill säga Skånetrafikens – egen begäran. Men Mats Ohlsson motsätter sig delvis hur Trafikverket placerar inställda avgångar i gruppen, dit bland annat de tåg som ställts in till följd av personalbrist placeras. 

– Står det idag att det är personalbrist, så beror det oftast på att det varit en störning någonstans. Det leder kanske till att den förare som ska köra ett tåg inte hinner fram. Då får man ställa in det, och då skriver man på Trafikverket att det är förarbrist även om det beror på annat, säger Mats Ohlsson och tillägger att Skånetrafiken har vissa synpunkter på detta. 

Felicia Danielsson. Foto: Johanna Vikar/Trafikverket.

Felicia Danielsson, presskommunikatör på Trafikverket, har svårt att se att Trafikverket skulle koda inställda avgångar som personalbrist om det inte faktiskt råder personalbrist. Hon pekar samtidigt på hur allt hänger ihop inom tågtrafiken. 

– Att ett tåg ställs in kanske har en annan ursprunglig orsak än just personalbrist, men det är svårt att kunna backtracka alla gånger. I ett fall då personal inte är på plats vid ett tågs avgång så kan det ställas in på grund av det, trots att det egentligen beror på ett signalfel någon annanstans.

Pågatågen genom Skurup kan exempelvis påverkas av trafikomständigheter i Malmö och övriga Skåne. Trots att ursprungsorsaken fortsätter att påverka trafiken så får man ta det för vad det är där och då, menar Felicia Danielsson.  

– För resenärerna spelar det kanske egentligen heller inte så stor roll vad det kodas som, de vill ju bara att tåget ska gå, tillägger hon. 

Infrastrukturproblemen har även de ökat under 2024. Hittills i år har 108 avgångar ställts in, att jämföra med endast 18 under 2023. En del av problematiken finns i de sättningar, marknedsänkningar, som existerar på banan. Detta förklarar Ola Malmberg, chef för järnvägsunderhåll på Trafikverket.

– Vi har problem med något som heter Börringe mosse strax utanför Rynge, där vi har en stor sättning som vi försöker få ordning på, säger han.

Ola Malmberg betonar att han inte arbetar med statistik kring avgångar, utan med underhåll. Men problemet med sänkningar är det som sticker ut på Ystadbanan.

– Det är på platsen så vått i marken vilket har en påverkan på säkerheten, vilket i sin tur kan påverka avgångar, fortsätter han.

Vad kan då Skurups tågresenärer förvänta sig framöver – kommer ökningen att vända?

Det hoppas Mats Ohlsson, som samtidigt menar att Skånetrafiken bara kan påverka och inte besluta gällande majoriteten av de faktorer som orsakar att tåg ställs in. 

– Region Skåne och Skånetrafiken kämpar hela tiden för att Trafikverket ska lägga mer pengar på Skåne. Vi har jättebra samarbeten med underhållssidan lokalt, som delar vår bild av situationen. Men det gäller också att de får gehör för att kunna genomföra åtgärder, säger han. 

Men Mats Ohlsson får inte medhåll av Ola Malmberg.

– Vi har fullt upp med vårt underhåll i Skåne och massor att göra. Detta jobbar vi med hela tiden, säger han, och understryker att han finner samarbetet mellan Skånetrafiken och Trafikverket mycket bra. 

År/Orsak till inställd avgångBanarbete förändrat/ nykommetBanarbete överens-
kommet
Drift-
ledning
Fel-
aktig planering
Följd-orsakInfra-
struktur
Järnvägs-
företag
Människa NaturOlycka/Yttre tillbud och Externa händelserTrafik-
verket bristfällig planering
Tot.
202300625718221216584
20241410002108167113740380
Tabell som visar den statistik från Trafikverket Skurupsposten tagit del av. Formuleringarna i tabellen är desamma som i Trafikverkets statistik.


Signe Ljunggren