Nytt sätt att samåka

SÖDRA SKÅNE. Elsparkcyklar, samåkning och bilpool – de alternativa sätten att ta sig fram blir fler i takt med att bensinpriserna stiger. För att förenkla att bilpendla tillsammans med andra skapade entreprenören Jacob Gustafsson tillsammans med sin kollega Christian Persson appen Coride.

Söderslätt_1-1

”Får du ångest på macken och vill göra något för klimatet?” Så skriver Jacob Gustafsson på Facebook med en delad länk till appen Coride.

På Facebook finns det ingen samåkningsgrupp som verkar specifikt på Söderslätt och dessutom finns det få initiativ till samåkning på Facebook och andra sociala medier.

Idén kom när Jacob Gustafsson själv pendlade från Svarte till Lund.

– Jag använde tåget mest, och jag märkte att när tåget blev inställt gick alla som stått på perrongen till sin egen bil och körde själva och det kändes jättedumt.

Appen testlanserades på arbetsplatsen Ideon i Lund, där det jobbar cirka 12 000 personer. Idag har appen ungefär 1500 användare.

Jacob Gustafsson motiverar att behovet finns – enligt honom kör sextio procent bil till jobbet och nittio procent av dem kör själva.

Samtidigt har samåkning på många håll lagts fram som ett spartips under lågkonjunkturen och med miljöfrågan i bakhuvudet känns det mer aktuellt än någonsin.

– Väldigt många sådana här initiativ finansieras av projektpengar, det kan vara från EU-pengar eller regioner eller kommuner, men när pengarna tar slut dör allting. Vad vi har försökt göra från början är att bygga ett företag som är lönsamt så det kan växa och att projektet inte plötsligt bara tar slut.

Som det ser ut nu jobbar Jacob Gustafsson med appen mer än halvtid och hans kollega Christian Persson lite mindre än så.

Ett av målen är att göra start up-bolaget lönsamt och så småningom kunna ta ut en egen lön. Varje resa har ett förutbestämt pris enligt vad det ska kosta och på det tas en transaktionsavgift på tio procent som föraren och passageraren delar på.

I appen finns det en plånbok dit man själv swishar pengar och därifrån dras transaktionsavgiften.

– Om det har gått så långt att folk samåker utan appen har vi lyckats med det vi vill. Samtidigt tänker jag att kunna planera resorna ihop, till exempel om jag planerar flera veckor framåt och måste ändra tid eller dylikt, hoppas vi att det ändå är värt de tio procenten som vi tar i transaktionsavgift.

Text: Sally Sjögren Bild: Wikimedia Commons