“Att vara arg är ett sundhetstecken”
SKURUP. Efter tiden på Skurups folkhögskola har författaren Maria Bodin, 28, etablerat sig som en ung röst inom svensk poesi. På kort tid har hon gjort avtryck i litteraturvärlden – släppt en bok som blivit nominerad till debutantpris och medverkat på Bokmässan två år i rad. Nu arbetar hon med nästa skrivprojekt.
Sedan skrivarlinjen på Skurups folkhögskola har den 28-åriga poeten Maria Bodin hunnit ge ut debutboken “Kristinafragment” som gavs ut av förlaget 20TAL förra året och nominerades till Borås Tidnings debutantpris. I år var hon på plats på Bokmässan för andra året i rad för att prata om diktsamlingen, som uppmärksammats för sitt skarpa språk och skildring av kropp, historia, identitet, kön och död.
– Det kändes fint. Inför förra årets bokmässa satt jag på tåget dit och korrekturläste boken, så det kändes som att cirkeln slöts nu!
Intresset för litteratur och skrivande väcktes redan i tonåren, under högstadietiden i Stockholm. Det började med en fascination för japanska serier och animation, som övergick i en beundran för lyrik.
– Jag hade olika kreativa intressen, men mitt huvudintresse var manga och anime. Sedan ville jag hitta något större och ville läsa vuxnare böcker, då blev det poesi.
Efter gymnasiet studerade Maria Bodin religionshistoria och litteraturvetenskap på Stockholms och Göteborgs universitet. Sista stoppet blev Skurups folkhögskola.
– Skrivarlinjen hjälpte mig att hitta mitt språk, berättar hon. Poesi handlar om tankar och inte berättelser. Och skrivandet kräver övning och mod.

“Kristinafragment” växte fram ur en fascination för drottning Kristinas kvarlevor. Maria Bodin arbetade på Livrustkammaren på Stockholms slott där fragmenten från Kristinas grav var utställda, vilket sådde ett frö till boken. Nyfikenheten på språk och kön lade grunden till det kreativa skrivarbetet.
– När jag började skriva så skrev jag metapoetiskt om hur vi ser på språk, att språket är tudelat och fullt av motsatser, precis som kön är.
Under skrivprocessens gång växte nya teman fram – ångesten och skräcken kring att vara kvinna – och hur det kan begränsa en i livet. För Maria Bodin blev Kristina ett medium för dessa tankar och känslor.
– Det som är ångesten i “Kristinafragment” är att ens kropp talar för en även om man är tyst. Man tänkte att hennes kvarlevor skulle skvallra om det man är. För mig är hon ett objekt, hon är aldrig levande, hon finns bara i form av fragmenten. För mig har det varit viktigt med den distinktionen.
Diktsamlingen har blivit rosad av litteraturkritiker, bland annat i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Ystads Allehanda.
“I botten av Maria Bodins fint utmejslade, rytmiskt säkra och visuellt intrikata dikter, finns en rå förtvivlan. En avgrundsparadox som bara myten eller religionen kan härbärgera. Det handlar om att leva utanför kategorierna, men leva sitt enda liv ändå”, skrev Anna Hallberg i en recension för Dagens Nyheter.
Maria Bodin reflekterar dock kring vissa tolkningar av “Kristinafragment”. Bland annat har språket beskrivits som ‘smart och intellektuellt’.
– Jag tycker snarare att den är rätt känslosam och intim. Då kände jag mig mer speglad när Anna Hallberg skrev i sin recension: ‘Åh lilla dikt, vad du vill bära mycket’. Jag tycker att boken är mer desperat än smart.
Uppväxten i Equmeniakyrkan spelade roll i att forma litteraturintresset och det kreativa förhållningssättet till text och berättande.
– Om man är uppvuxen kristet så får man en katalog av berättelser. Jag bygger mycket på barnatron – söndagsskolan, pysslade och färgläggande.
Samtidigt ser Maria Bodin utmaningar i hur bokens queerperspektiv uppfattats av journalister. Drottning Kristina har som historisk figur ofta tolkats som androgyn, men Maria Bodin upplever att hon som författare snarare lyfts fram i en kristen kontext i tidningarna.
– Något jag är ledsen för är att boken inte riktigt blivit mottagen som queer i dagstidningarna. I stället blev det det kristna som fick representera boken. Jag blev rätt chockad när Dagen gjorde en artikel med spaningen ”Tre kristna författare nominerade till Borås tidnings debutantpris”.
Hon tror att fördomarna om queergenren kan hindra en del från att se boken som just queer.
– De tänker typ att queer är lika med menskonst eller nåt, och då passar inte “Kristinafragment” in i det. Men det är bra att bli arg, för det visar en vägen. Om jag vill läsas som queer och känslosam får jag väl skriva fram det mer nästa gång.
Nu arbetar Maria Bodin på ett nytt skrivprojekt som likt debutboken anknyter till fenomenet att ställas ut. Den här gången är temat inspirerat av 1800-talets freakshowkultur.
– Jag är intresserad av fenomenet att ställas ut. Den tidiga freakshowen byggde på hur freaken skapade sig själva och blev en strategi för överlevnad.
När författaren ser tillbaka på sin tid på Skurups folkhögskola vill hon ge ett råd till nuvarande deltagare.
– Drick mindre och läs mer. Och sedan skulle jag också vilja säga att det är okej att vara arg på sin utbildning. Det betyder att du går i rätt riktning. Det är ett sundhetstecken och ett tecken på att man växer.
Text: Elin Beckman
