”Internetbedrägeri är vardagsmat”

SKURUP. I genomsnitt drabbas en person om dagen av internetbedrägeri i Skurups kommun. En trend som går genom hela landet. Kommunpolisen Niklas Öberg ger råd om att använda sitt BankID sparsamt. 

Att bli ombedd att swisha pengar från sin bank eller att legitimera sig med BankID hos sitt försäkringsbolag kan i själva verket vara en svindlare på andra änden av telefonlinjen. Bedragarna brukar spela på att de kommer från ett företag och det utförs i organiserad form, menar kommunpolisen Niklas Öberg.  

– Det är lite vardagsmat nationellt. Det är inget brott som sticker ut för Skurups kommun. I snitt sker det ett bedrägeri om dagen. 

Man skulle kunna tro att det enbart drabbar äldre. Enligt Niklas Öberg finns det inget speciellt mönster eller någon som är mer eller mindre drabbad. Det är ungefär hälften unga och hälften äldre som blir utsatta. Däremot är det vanligare att manipulera yngre med vilseledande länkar medan äldre luras via telefonsamtal. 

Internetbedrägeri är ett svårlöst brott och ett komplext problem att utreda. Det är många fall som aldrig blir lösta, men vissa når framgång. 

– Nyckeln är att folk anmäler så att vi kan spärra mailadresser och telefonnummer hos bedragarna. 

Hur ska man tänka som privatperson för att inte bli lurad?

– Inkommande samtal eller sms från nummer man inte känner till ska man inte följa upp. Du ska enbart använda ditt BankID om du själv har ringt till exempel ditt försäkringsbolag. 

Text och foto: Vera Austrell