Minskad skolfrånvaro i kommunen – men utmaningar kvarstår

SKURUP. En sammanställning från kommunen visar att skolfrånvaron minskat i flera årskurser på Prästamosseskolan, Rydsgårdsskolan och Mölleskolan under läsåret 2024/2025. Arbetet med det skolsociala teamet pekas ut som en viktig faktor, men resultaten varierar mellan skolorna.

En jämförelse mellan läsåren 2023/2024 och 2024/2025 visar att färre elever på Rydsgårdskolan, Mölleskolan och Prästamosseskolan i Skurups kommun har hög frånvaro. I sex av tio årskurser har andelen elever med frånvaro på 20–30 procent minskat, och i hälften av årskurserna har även gruppen med över 30 procents frånvaro blivit mindre. 

Samtidigt har gruppen elever med 1–10 procents frånvaro ökat något. 

Bakom utvecklingen står bland annat arbetet med kommunens skolsociala team, som sedan 2023 arbetat för att stärka skolnärvaron genom samverkan mellan skola, elevhälsa och socialtjänst. Enligt kommunens projektplan ska det skolsociala teamet arbeta för att “öka elevers förutsättningar till en lyckad skolgång genom att sätta fokus på faktorer som främjar skolnärvaro samt bryta negativ utveckling hos unga”.

Resultatet av samarbetet med det skolsociala teamet skiljer sig dock mellan de tre berörda skolorna, enligt kommunens senaste rapport för läsåret 2024/2025. På kommunens största skola, Prästamosseskolan, syns inga tydliga resultat ännu. Enligt läsårsrapporten hade 32,5 procent av eleverna över 10 procents frånvaro under vårterminen 2024, jämfört med 30,9 procent under vårterminen 2025. Det är visserligen en viss minskning, men ingen markant skillnad, konstaterar kommunen. 

Till skillnad från de andra skolorna har samarbetet med det skolsociala teamet på Prästamosseskolan hittills främst omfattat kartläggning, planering och närvaro vid föräldramöten.

När Skurupsposten kontaktar Prästamosseskolans biträdande rektor, Åsa Sandberg, menar hon att samarbetet nu går in i en mer aktiv fas.

– Vi bestämde att samarbetet skulle dra igång på riktigt under hösten 2025, säger hon och förklarar att det tar tid att vända en problematisk frånvaro, som dessutom ser annorlunda ut för varje individ.

Till hösten planerar skolan ett mer systematiskt samarbete med teamet, bland annat kring arbetet med kartläggningar och analys av statistiken. 

– Vi har kommit överens om att börja med lärare och vårdnadshavare. Sedan går vi till nästa steg, så att teamet får träffa eleverna, säger hon.

Prästamosseskolan. Foto: Skurups kommuns pressarkiv

Samarbetet mellan kommunens skolor och det skolsociala teamet har under det gångna läsåret främst prioriterat olika förebyggande insatser. “Ju tidigare frånvaro identifieras och hanteras på skolorna, desto mindre är risken att den utvecklas till ett större problem”, skriver kommunen i projektplanen.

Sedan höstterminen 2024 har teamets personal regelbundet funnits ute på Rydsgårdsskolan och Mölleskolan för att möta elever i deras vardag. De har även utbildat personal i verktyget Quiculum, ett digitalt system som används för att följa upp frånvaro, samt hållit workshops om hur mentorer kan arbeta med kartläggning av elevers frånvaro. På Rydsgårdsskolan har teamet dessutom genomfört en “traumautbildning” för alla årskurser samt fritids. 

På Rydsgårdsskolan har andelen elever med en frånvaro på 10,01–20 procent minskat i de flesta årskurser. I läsårsrapporten framgår dessutom att antalet kartläggningar av frånvaro har ökat från fem stycken under 2023 till totalt hundra under läsåret 2024/2025. 

Även på Mölleskolan har samarbetet fått effekt, där andelen elever med en frånvaro på 10,01–20 procent minskat i hälften av årskurserna. En årskurs som emellertid sticker ut är nuvarande årskurs 3, där frånvaron, enligt kommunens läsårsrapport, “ökat markant”. Mölleskolan förklarar detta med ett influensautbrott, enligt rapporten. 

Trots skillnaderna mellan skolorna ser Lena Planken, förvaltningschef för skol- och utbildningsförvaltningen i kommunen, positivt på resultaten. I ett mejl till Skurupsposten skriver hon: “Det gläder mig att frånvaron börjar sjunka och skolsociala teamet i samarbete med våra skolor har gjort ett gott arbete med detta. Men arbetet fortsätter.”.

Frånvaron under läsåret 2023/2024. Diagram: Skurups kommun
Frånvaron under läsåret 2024/2025. Diagram: Skurups kommun

Text: Alice Moldován Andersson