Skurups kommuns logotyp ännu oförändrad- “Blir inte klart förrän nästa år” 

Förra året beslutade kommunstyrelsen i Skurups kommun att inleda ett större förändringsarbete med Skurups varumärke. En del i arbetet innebar att kommunens Nils Holgersson-logotyp skulle omarbetas. Ett år senare har en ny logotyp ännu inte lanserats. 

Initiativet tilldrog sig medial uppmärksamhet och väckte starka reaktioner bland invånarna.  

–Ja, det här blev en medial grej och en hel del fokus hamnade på själva logotypen, men det är bara en del i ett större varumärkesarbete. Detta är ett spännande arbete och något Skurups kommun aldrig tidigare gjort, säger kommunikationssamordnare Magdalena Hellström 

Under våren har Skurups kommun upphandlat en ny varumärkesplattform som ska fungera som en verktygslåda i det fortsatta kommunikationsarbetet. Designföretaget Söderhavet var den leverantör som vann upphandlingen med sitt anbud på 330 000 kronor. Innan sommaren anordnades en första workshop med kommunkoncernens ledning tillsammans med Söderhavet för att kickstarta förändringsarbetet. 

–Vi har spånat kring frågor som “Vad är Skurup kommuns egenskaper och personlighet? Vilka ikoner har vi? Visioner?” säger Magdalena Hellström. 

–Vi har tittat på landskapet, tegelarkitekturen, men även Nils Holgersson som symboliserar rörelse. Vi använder allt det här i vår story-telling. Vi är en modig kommun, vi vågar, vi beslutar, frågan är bara hur vi ska visualisera detta. 

Magdalena Hellström säger också att kommunen behöver en grafisk profil som är mobilt och digitalt anpassad och att den nuvarande är gjord för länge sen då man inte tänkte på digital tillgänglighet.  

På frågan om det finns någon slags prototyp för den nya logotypen svarar Magdalena Hellström att de är mitt i processen och att det inte finns något färdigt i dagsläget. Arbetet har av olika skäl blivit försenat och kommer inte att bli klart förrän nästa år.  

–Vi jobbar vidare med Söderhavet. Det får ta den tid det tar, det viktigaste är att det blir bra, säger kommunikationssamordnare Magdalena Hellström 

Arbetet har fått 1 miljon kronor i investeringar. Utöver kostnaden för upphandlingen ska pengarna också räcka till vid implementering av förändringen, till exempel vid kostnader för arbetskläder och skyltar.  

Skurups nuvarande logotyp

Text och foto: Samar Kurdi