Snart byts det hjul för glatta livet
SKURUP. Från den 1 oktober får bilister köra med dubbade vinterdäck. Dubbdäck är fortfarande vanligast i landet fast de läggs på senare.
Två veckor innan Skurupsposten träffade Ola Svensson på Skurups Däckservice kom det en liten topp.
–För fjorton dagar sen var det frost på morgonen och redan där på måndagen så var det många som ringde och bokade, säger Ola Svensson
Tiden för att köra lagligt med dubbdäck har infallit, men kravet på vinterdäck vid vinterväglag infaller den 1 december. Sett på nationell nivå står dubbdäck för cirka två tredjedelar (68 procent) av den totala användningen och friktionsdäck för lite mindre än den återstående tredjedelen (29 procent). De felande tre procenten utgörs av sommardäck.
Sett till olyckor så är det siffor som matchar användandet av de olika typerna, men sommardäcken är överrepresenterande.
Enligt STRO, The Scandinavian Tire & Rim Organisation, finns det data som visar att på rå is och hård snö är dubbade och odubbade vinterdäck lika bra. På lös snö har däremot dubbfria däck bättre grepp.
Datan nämner inte partikelbildning men det verkar Skurupsborna tänka på när vi pratar med bilförare på stan. Detta märks också i statistiken för årsmedelvärdet av de större partiklarna (PM10) som bildas via slitage av vägbanan. I kommunen ligger värdet under miljökvalitetsnormen.
På Skurups Däckservice har man börjat boka in hjulbyten för de kunder som har sina däck på deras däckhotell. Ola Svensson ser det som en förebyggande åtgärd inför bokningstoppen som kommer med den första snön. För att underlätta så har de redan när de lägger in däcken kontrollerat status. Allt för att vara förberedda när de ringer kunden och för att det ska gå snabbt när det väl är dags.
Av de som har varit tidigt ute har många bytt för att deras sommardäck har varit dåliga. Försäljningen av odubbade däck är dominerande i dagsläget, fast ju närmre första december vi kommer så ökar dubbdäcken i försäljning.
Enligt trafikverket finns det inga däck som är perfekta för alla situationer. Det viktigaste är hastighet, körsätt och att man har antisladdsystem. Vad gäller däcken så är det att det är vinterdäck med bra mönsterdjup samt att de bästa däcken sitter bak.
På det stora hela så verkar Skurupsborna och de som passerar på kommunens vägar köra säkert. Det ser man i olycksstatistiken. Inga dödsolyckor de senaste fem åren och endast fyra allvarliga olyckor.
Text och bild: Daniel Ekberg