Trafikverkets satsning stoppar inte tågolyckorna i Skurup

Regeringen satsar 3 miljarder för att förbättra säkerheten vid plankorsningar.

Regeringen satsar tre miljarder för att förbättra säkerheten vid Sveriges plankorsningar.

SKURUP. I dag avslöjar SVT och Uppdrag Granskning stora brister i det svenska järnvägsnätet och regeringen öronmärker tre miljarder för att förbättra säkerheten vid landets järnvägskorsningar. Men åtgärderna lär inte stoppa spårspringet i Skurup enligt Trafikverket.

När regeringen storsatsar på att förbättra järnvägskorsningar riskerar vissa problem att falla mellan stolarna.

–  Problemet är att folk genar över spåret där det inte finns övergångar, säger Lennart Hellsing som är pressinformatör på Trafikverket.

De senaste tio åren har fyra olyckor inträffat på järnvägen i och runt om Skurup. I tre av fallen har personer befunnit sig på spåret och blivit påkörda av tåg, enligt Ystads Allehanda.

Efter SVT:s granskning pressar regeringen Trafikverket för att förhindra olyckor vid korsningarna.

Men är det svårt att förebygga dödsfallen vid järnvägen, då majoriteten av de förolyckade vistas på banvallen avsiktligt.

– Utav 100 personer som dör på järnvägen är 80 procent suicida. De dödsfallen går inte att bygga bort, säger Lennart Hellsing.

Ett totalt inhägnat järnvägsnät innebär nämligen en annan säkerhetsrisk.

– Man kan inte stängsla in järnvägen. Den måste vara åtkomlig för att till exempel evakuera människor som sitter fast på ett tåg, tillägger Lennart Hellsing.

Den fjärde av Skurups senaste tågolyckor orsakades i fjol av en personbil som gled igenom bommarna vid en bevakad järnvägsövergång och sedan kolliderade med ett pågatåg.

– Egentligen borde man inte ha plankorsningar, säger Lennart Hellsing. Men det tar tid och kostar mycket pengar att säkra tusen mil järnväg.

Text: Ludvig Samuelsson
Foto: Ludvig Samuelsson