Försäljningen minskar i rekoringen i Skurup- nu skaffar de app

SKURUP. Skurups rekoring, där man handlar mat direkt från producenten, ska börja sälja via en gotländsk app. Nätverket har tidigare organiserat sig via Facebook men efter krångel provar de nu nya vägar.

– Facebook är fantastiskt men det är för stort och opålitligt, säger Magnus Petersson.

innemagnusreko

Magnus Petersson. kycklinguppfödare och administratör i flera skånska rekoringar, säger också att appen FarmUp håller på att utveckla en hemkörningsfunktion, så att konsumenten inte behöver åka till ett utlämningsställe. – Jag tror detta är framtiden. Folk har allt utom tid i dagens samhälle. Foto: Privat.

Magnus Pettersson är administratör för rekoringarna i Svedala, Genarp, Staffanstorp och Bara. Han är kycklingproducent och jägare och driver Gårdsbutiken på Ven. Magnus Pettersson var med och grundade rekoringen i Skurup hösten 2020 tillsammans med Johanna Rasmusson från Bosarps gård. Just nu är han tillfällig administratör för rekoringen i Skuru

– När coronan kom våren 2020 så blossade det upp och blev jättestort jättefort för ingen ville gå i butiker och alla ville stötta det lokala, säger Magnus Petersson.

Men nu har försäljningen gått ner igen och Magnus Pettersson tror att det kommer hålla i sig.

– Kan man spara och köpa billigare mat så förstår jag att folk blundar för både djurhälsa och miljö om det handlar om sin egen överlevnad.

Nu hoppas Magnus Pettersson att appen kan hjälpa producenter att spara både tid och pengar.

Rekoringarna har problem med Facebook som försäljningskanal. Magnus Pettersson säger att Facebook tror att producenternas inlägg är spam eftersom de lägger upp samma inlägg i flera olika grupper. Det kan resultera i att inlägg plötsligt tas bort.

Nu ska de sex rekoringarna i södra Skåne, Skurup, Svedala, Genarp, Staffanstorp, Bara och Ystad, prova en ny plattform. Appen FarmUp är utvecklad på Gotland på uppdrag av Gotlands rekoringar med stöd av Jordbruksverket. Appen börjar användas den 22 februari och kommer att utvärderas efter en månad.

innelök

Producenterna betalar ungefär två procent av försäljningen till appen och konsumenten betalar fem kronors avgift per köptillfälle. Man kan betala antingen med kort eller Klarna direkt i appen. Magnus Petersson tror att priserna kan komma att höjas för producenterna framöver. Grönsakerna på bilden har ingen koppling till Skurups rekoring. Foto: Ida Helgesson

Magnus Petersson säger att den stora vinsten för konsumenten är att det bara är en betalning. Som det ser ut idag har alla producenter olika betalningssystem.

Anna Andersson, 49, handlar i Skurups rekoring för att hon vill köpa direkt från producenten och gynna lokala producenter. Hon skriver att hon inte skaffat appen än.

–Om det gör det lättare för producenterna med transport och hantering låter det jättebra. Det gynnar även oss konsumenter. Jag kommer fortsätta handla, säger Anna Andersson.

Fram till slutet av mars kan man handla både via appen och som vanligt i Facebookgrupperna. Facebookgruppen kommer att finnas kvar som informationskanal även om försäljningen flyttar till appen.

–Målet är att försäljningen bara ska vara på FarmUp, säger Magnus Petersson.

Men appen fungerar inte för alla. De producenter som säljer varor i lösvikt kan få problem eftersom att appen inte kan ta betalt om den inte vet exakt vikt. Magnus Pettersson säger att de håller på att diskutera lösningar på problemet med FarmUp.

I nuläget är det knappt tio producenter som säljer av totalt mellan 60 och 70 registrerade. Magnus Petersson säger att det dels beror på att vissa produkter är säsongsbaserade, dels på det ekonomiska läget.

Rekoringarna i Skurup, Svedala, Genarp, Staffanstorp, Bara och Ystad har nu utlämningsdag på jämna onsdagar. För att locka fler producenter ska de börja samarbeta kring utlämningen så att inte alla behöver köra till alla ställen varje gång. Det kan reducera både bränslekostnader och tidsåtgång. Dessutom säger Magnus Pettersson att det kan skapa ökad försäljning och en positiv miljöpåverkan.

Dock leder det till att en av rekoringens grundtankar, att konsument får en direkt och personlig kontakt med sin matproducent, kompromissas.

– Tanken är att vi ska köra varannan gång, så att man får personlig kontakt varannan gång. Vi tycker att det är bättre att någon annan lokal seriös återförsäljare lämnar ut varan än att vi inte kommer alls.

Text: Ida Helgesson

Foto: Ida Helgesson och privat