Så går det för cykelvägen Skurup – Rydsgård: ”Vi väntar på politiken”

Inför valet lovade kommunpolitikerna en ny cykelväg mellan Skurup – Rydsgård. En sträcka som sedan 2016 har beskrivits som ”prioriterad cykelväg” inom kommunen. Skurupsposten undersöker vad som har hänt, och inte hänt, på sex år. 

Cykel är ett trivsamt sätt att ta sig runt på i Skurups kommun. Så står det på Skurups kommuns hemsida. För cyklisterna i Rydsgård som vill in till affären eller badet i Skurup är verkligheten en hel annan.

En smal landsväg med billister i hög fart och breda jordbruksmaskiner väntar den cyklist som vill ta sig in till centrum. 

– Hade jag varit en familj som skulle in och bada i Skurup hade jag inte velat säga till min barn att hoppa på cykeln, säger Skurups kommuns infrastrukturstrateg Corfitz Nelsson. 

Löften om en ny cykelväg mellan Skurup och Rydsgård var en viktig fråga inför valet 2022. Partier från olika block vara alla överens – ja till cykelväg. 

Frågan har länge varit aktuell. I den politiskt antagna cykelplanen från 2016 är flera cykelsträckor markerade som prioriterade. Det är följande: 

– Skurups – Svaneholms slott 

– Skurup – Janstorp 

– Skurup – Rydsgård 

– Skurup – Skivarp – Abbekås 

Sex år senare är enbart en av de prioriterade rutterna färdigställda – turistleden till Svaneholm. Corfitz Nelsson menar att den var lättast att få på plats eftersom det är ett populärt besöksmål. Det är också den sträckan som är kortast. 

Liggcyklisten Alve Henricson som bor i Rydsgård är inte imponerad av turistlederna. 

– Allmänheten och myndigheten får för sig att cykla är något som man gör på fritiden. Det läggs ner massor av pengar på turistleder och cykelleder. Men det är inte den typen av cykelstruktur som vi behöver, säger Alve Henricson. 

Istället för turistleder borde kommunen satsa på cykelvägar för cykelpendlare, tycker Alve Henricson. 

– Vi behöver en cykelinfrastruktur som tar dig från A till B. Det ska också finnas cykelvägar för de som cyklar snabbt. Inte cykelvägar som går i kringelikrokar i backar och skogar, säger Alve Henricson.

Skurups kommun har däremot satsat desto mer på kortare cykelvägar inom Skurups tätort. Det är tack vare den statliga medfinansieringen från Trafikverket som täcker 50 procent av kostnaden.

Däremot finns det ingen finansiering för cykelvägarı mellan tätorter – om inte sträckan finns med i Cykelvägsplan för Skåne 2018-2029 från Region Skåne. Det är en plan som pekar ut bristande cykelvägar i regionen. I planen finns sträckan Abbekås – Skivarp – Torsjö med men inte Skurup – Rydsgård.

– Även om Skurup växer så är vi inte i Malmö-storlek på ett par år. Skurup och Rydsgård har inte riktigt den digniteten ännu. Vi har ju har fått inse att vi aldrig kommer få statliga eller regionala medel för att finansiera den utbyggnaden. Det måste vi finansiera själva, säger Corfitz Nelsson. 

På grund av ekonomiska skäl har därför sträckan Abbekås – Skivarp – Torsjö fått prioritet inom kommunen, eftersom hälften finansieras av Trafikverket. 

Än väntar Alve Henricson och Corfitz Nelsson på ett politiskt beslut gällande sträckan Skurup – Rydsgård. 

– Många partier har sagt det nu under valrörelsen. Men för att den ska bli verklighet måste de fatta ett politiskt beslut att den ska byggas och att det avsätts pengar i en budget. Det har inte gjorts. När det kommer då kan vi börja titta på den. Vi väntar på politiken, säger Corfitz Nelsson. 

Niklas Olsson, ledamot i Moderaterna i Skurup, är säker på att hålla vallöftet. 

– Sträckan Skurups – Rydsgård är en av våra prioriterade vägar. Ni kan vara lugna. Cykelvägarna ska komma. 

Cykelvägen ska enligt honom vara på plats under den kommande mandatperiod. 

– Först och främst måste vi komma in i fullmäktigen den 1e januari. Så låt oss komma in i huset först. Sedan får vi återkomma med exakta datum när den är tänkt att byggas, säger Niklas Olsson.

Text: Agnès Ericson