Stort missnöje med färdtjänstens väntetider
SKURUP. Att boka en resa kan ta allt från fem minuter till tre timmar. Många Skurupsbor som är beroende av färdtjänst är missnöjda med långa väntetider och bristande punktlighet.

Bildtext: De som vill ha hjälp av färdtjänst måste boka en tid via telefon. Köerna för att komma fram kan vara över en timme.
Det finns 473 Skurupsbor som har rätt till färdtjänst. Det är en tjänst som kommunen levererar i samarbete med Skånetrafiken. Men många som använder det klagar nu på orimligt långa telefonköer.
Pensionären Maj Nilsson är en av dem som drabbats av de långa väntetiderna. Hon är beroende av färdtjänsten för att få vardagen att gå ihop. Många gånger har hon fått vänta över en timme på att komma fram. Detta försvårar hennes vardag avsevärt och hon drar sig ofta för att kontakta färdtjänsten.
– Det är tur att en av mina vänner kan hjälpa mig med mathandling, säger Maj Nilsson.
Tidigare i veckan använde åkte Maj Nilsson med färdtjänsten fram och tillbaka från ett sjukhusbesök. Eftersom besökets längd inte var givet på förhand kunde hon inte boka en resa hem i förväg. När hon efter sitt besök ringde upp var det 72 personer före i kö. Det tog hela 90 minuter innan de kom för att hämta upp henne. Hon befann sig då i ystad, mindre än 2,5 mil från sin bostad.
– Man blir så irriterad, säger Maj Nilsson.
Anna Palmgren från Skurups individ- och omsorgsförvaltning är över lag nöjd med Skånetrafikens arbete men medger att de långa telefonköerna är ett stort problem.
–Det är absolut inte bra. Det är något som vi verkligen behöver förbättra i dagsläget. Det har att göra med en förändring i organisationen, säger Anna Palmgren.
Omorganiseringen som Anna Palmgren pratar om är en flytt av kundtjänstkontoret från utlandet hem till Sverige. Flytten gjordes 2015 och innebar att kötiderna sköt i höjden.
Maj Nilsson är långt ifrån ensam i sitt missnöje. Monika Andersson som jobbar inom hemtjänsten säger att förutom telefonköerna är punktlighet ett ständigt återkommande problem. I ett Facebook-meddelande till Skurupsposten skriver hon ”De kommer inte alltid i tid” och understryker att det gäller ”90% av gångerna”.
Skurupsposten har även tagit del av klagomål skickade till kommunen. I dessa framgår det att de långa väntetiderna är ett stort problem. En synskadad kvinna med polioskador uppger i klagomålet att opålitligheten fått henne att isolera sig. Drago Stojkovic-Stenberg som handlägger klagomål som skickas till kommunen medger att det är ett stort problem som kan vara svårt att få en överblick över.
–Vi har fått in några klagomål men många väljer att skicka det direkt till Skånetrafiken, så det kan vara svårt att kartlägga, säger Drago Stojkovic-Stenberg.

2018 års genomsnittspunktlighet för Skurups färdtjänst ligger på 88% strax under Skånesnittet på 92%. För missnöjet med väntetider finns ingen statistik. Källa: Skånetrafiken.
Text: Isak Santesson
Foto: Isak Santesson & Skånetrafiken
Grafik: Isak Santesson