Byalivet får egen plattform

IMG_20230210_103228

En ny Skurupsbo har startat initiativet Skurups byaliv, med syfte att samla lokala företag och händelser. Karriären inom marknadsföring ligger bakom.

– Jag är hippie. Jag gillar positiv energi, att lyfta det positiva, och det är det jag vill göra här, säger tidigare marknadschefen Ulrika Olin Rudqvist.

Nyinflyttade Ulrika Olin Rudqvist såg sig omkring och funderade på hur hon bäst skulle lära känna Skurup. Då föddes Skurups byaliv, ett projekt som över plattformarna instagram, facebook och egen hemsida ska lyfta fram lokala företag och händelser.

– När vi flyttade hit märkte vi att det händer jättemycket men man får hålla koll på tusen instagramsidor och facebook-grupper. Jag tänkte att det behöver samlas på ett ställe, säger Ulrika Olin Rudqvist.

Hon är i grunden lärare, men har nästan hela sitt yrkesliv arbetat med marknadsföring på olika företag. Senast, tills hon sade upp sig i december och startade egen kommunikationsbyrå, var hon marknadschef på Coolstuff.se i Malmö.

Hur ska Skurups byaliv stå sig i konkurrens med andra facebook-grupper som ”Det händer i Skurups kommun!” och ”Skurup, vi tillsammans”?

– I en vanlig facebook-grupp kan det ju skrivas vad som helst. Sedan tror jag det handlar om ”story telling”, alltså berättelsen och språket. Det handlar inte bara om att lägga ut info, säger Ulrika Olin Rudqvist.

Hon tillägger:

– Det finns väldigt många här i kommunen som är duktiga på facebook och postar i grupperna. Men det finns många som inte har den kunskapen eller tiden, och jag vill posta deras grejer också så att alla blir hörda.

 

Skurups byaliv instagramkonto har på kort tid vuxit till över 700 följare. Men engagemanget kan hittills beskrivas som lite ojämnt.

Ett tips om att trädgårdsprofilen John Taylor kommer till Skivarps bibliotek möts av kommentarer som ”Tack för tipset” och vänner som taggar varandra. Majoriteten av inläggen står däremot utan kommentarer, även om gillningarna är jämnt spridda.

Det fungerar med andra ord lite som en annonstavla.

Ser du någon möjlighet att kombinera Skurups byaliv med din egen kommunikationsbyrå. Finns det ett affärstänk?

– I dagsläget nej, det här är ett passionsprojekt för mig. Det är klart att det hade varit kul att tjäna pengar på Skurups byaliv. Men jag tänker inte ha det som mål.

 

Ulrika Olin Rudqvist har annars en medveten strategi för hur hon ska nå ut till så många som möjligt med sitt initiativ, och siktar även på en mer traditionell form.

– Jag ser ju att instagram är mycket mer obruten mark. Sedan kan det låta gammaldags men en kanal jag tror på är nyhetsbrev. Det är väldigt enkelt: bara dag för dag vad som händer i byn. Allt från pop up-stores till läshörnan på biblioteket.

Hur många tänker du ska prenumerera på nyhetsbrevet?

– Jag är lite knäpp på det sättet att jag tänker att man alltid ska sikta för högt. Det kommer nog från min marketing-bakgrund. Så mitt mål är 2000 prenumeranter det här året, sedan tycker jag ju att alla ska prenumerera. Vad blir det, 16 000?

Skurupslokala Abstrakt reklam och Chalk paint heaven var bland de första att synas på hemsidan Skurups byaliv. I inläggen har Ulrika Olin Rudqvist intervjuat ägarna, och tipsar om deras varor och tjänster.

Fredrik Ohlsson, vd på Abstrakt reklam, arbetar bara med affärskunder men är positiv till initiativet.

– Det är ju jättebra att man kan gå in där och att man samlar vad som händer i byn. Det är ett smidigt bollplank.

IMG_20230208_141105

Abstrakt reklam annonserar främst med så kallad SEO, search engine optimization, genom Google. Det innebär att använda rätt kombination av sökord i annonser för att bäst lyftas fram i googlingar.

Ett par gator bort, på färg- och dekorationsföretaget Chalk paint heaven, står ägare Ildiko Fredholm och medarbetare Jeanette Rudbring mitt uppe i arbetsdagen.

Tycker ni att det behövs en samlande plattform som Skurups byaliv?

– Att alla samlas på samma ställe är ett jättebra initiativ, säger Ildiko Fredholm.

IMG_20230208_142843

Även Chalk paint heaven är beroende av sökmotorn Google och plattformar som Facebook. För att nå ut bättre har de även börjat med live-sändningar, något algoritmerna prioriterar.

 

Ulrika Olin Rudqvists inlägg på Skurups byaliv-hemsidan är målande och informativa. Det finns nästan en journalistisk ansats, men något rapporteringsuppdrag finns inte, säger hon.

– Den kompetensen har jag inte alls, utan hade tipsat Annika Thunell på Ystads Allehanda. Det jag tänker på också är positionering. Jag står för det kommersiella, och det är ju därifrån jag kommer. Jag ska hjälpa företagen att sälja mer prylar, inte rapportera om de har råttor i källaren, säger Ulrika Olin Rudvist med ett skratt.

Hon stannar upp i samtalet och klappar mopsen Ture som sitter i knät.

– Jag är hippie. Jag gillar positiv energi, att lyfta det positiva, och det är det jag vill göra här.

 

Text och foto: Amandus Gustafsson