Liggcyklisten som vill slippa nördstämpeln

RYDSGÅRD. Rekordsnabbt och ergonomiskt med smarta lastfunktioner. Äventyraren och fotografen Alve Henricson vill att folk ska sluta se liggcykling som någonting för knäppgökar. Skurupsposten följde med honom på en cykeltur genom Rydsgård.
Alve Henricson är en av tre personer i Sverige som köper och säljer liggcyklar. I en välskött trädgård i Rydsgård ryms hans kombinerade cykelaffär och verkstad.
Det började med att han drabbades av artros i knäna för sex år sedan och var tvungen att sluta vandra långt och klättra, något som tidigare varit självklara delar av livet. Vanlig cykling smärtade också. Norr om Göteborg fick han testa en velomobil, en cykel som liknar en minimal bil med sin aerodynamiska kaross. Alve Henricson blev frälst.
– Plötsligt gick jag från potatissäck till ganska okej i form! säger han.
Att han tankar sin vanliga bil 3-4 gånger per år säger något om hur han känner för cyklingen. Det handlar för honom om smart teknik, som inte belastar kroppen i onödan och som kan ta en hur långt som helst. För fyra år sedan cyklade han till Europas nordligaste punkt Nordkap och tillbaka. Bilder från Alves blogg visar ett glatt ansikte som tittar upp ur velomobilen med skägg och ögonbryn täckta av is.

Alve är trött på att liggcyklingen ses som en udda hobby.
– Det finns en begränsning hos oss människor, vi tror att bara för att något ser annorlunda ut så är det till för knäppgökar.
Skurupspostens reportrar får testa varsin trehjulig liggcykel. Det känns som att vi flyger fram över landsvägen. Med utsikt över dimmiga fält hör vi Alve Henricson ropa:
– Växla upp!
Alve är del av ett litet men entusiastiskt gäng som startar upp facebook-grupper, anordnar träffar, resor och medverkar på mässor för att få fler att hitta till cyklingen. Senaste gemensamma liggcykelresan startade med övernattning hos Alve och sedan cyklade man i samlad tropp till Bornholm.
Han tillbringar flera timmar med varje kund för att hitta rätt cykelmodell och har inte hjärta att sälja något som inte känns helt rätt. Men i och med inflationen blir allting dyrare. Det är osäkert om han kommer kunna fortsätta till våren.
– Det finns en gräns för hur mycket jag kan låna ut till bolaget. Får jag inte sålt fler liggcyklar till våren så kanske jag inte kan fortsätta.
Text: Dorte Gottlieb. Foto: Dorte Gottlieb och Dilek Mahdi



Fakta: Liggcyklar
- Liggcyklar kan ha fyra, tre eller två hjul. De är byggda så att man sitter eller halvligger medan man cyklar. Ju fler hjul desto stabilare. I en trehjulig cykel sitter man lägre och utgör därför mindre luftmotstånd, vilket ger högre fart. På en fyrhjulig cykel kan sätet monteras högre upp än på en trehjulig, för bättre sikt. Tvåhjuliga liggcyklar kommer upp i maximal fart men är inte lika stabila. Man kan ha el-assist till sin liggcykel.
- Velomobiler är trehjuliga liggcyklar med kaross. De velomobiler som Alve säljer importerar han från Tjeckien. Velomobilen liknar en mycket liten bil. Du sitter inuti en strömlinjeformad kaross. Velomobilen har plats för packning inuti.
- Vad kostar en liggcykel? De cyklar som Alve Henricson säljer kostar 20 000 kr – 100 000 kr.