Lugnt på bussfronten – trots nytt kontrakt
SKURUP. Trots att Skurups kommun och Skånetrafiken har tecknat ett nytt trafiktillköpskontrakt för 2026 blir det inga större förändringar i busstrafiken för pendlare och resenärer. Däremot satsar kommunen egna pengar på fler resor på de anropsstyrda linjerna 306 och 309 för att möta det ökade behovet.
Skånetrafiken förväntar sig att behovet av anropsstyrd trafik – bussar som endast körs när en resenär bokat turen i förväg – kommer att öka under trafikåret 2026. Samtidigt planerar Skånetrafiken inga förändringar i sin ordinarie trafikering av Skurups kommun, enligt Kristian Ördell, presskommunikatör på Skånetrafiken.
För att möta det ökade behovet har kommunen tecknat ett trafiktillköpskontrakt tillsammans med Skånetrafiken. Kontraktet gör det möjligt för kommunen att själva finansiera de extra resorna på de anropsstyrda linjerna 306 och 309 utifrån det förväntade resandet.
– Kommunen köper till trafik på dessa linjer. Då det gäller anropsstyrd trafik så körs trafiken inte alltid. Skånetrafiken och kommunen har därför kommit fram till att kommunen betalar för det förväntade resandet på linjen, säger Kristian Ördell.

Från kommunens sida beskrivs avtalet som en naturlig fortsättning på det befintliga utbudet.
– Det är i princip samma utbud vi har haft de senaste åren vilket innebär att det inte är någon förändring för de som önskar resa, säger Corfitz Nelsson, trafikansvarig på Skurups kommun.
Samtidigt handlar varje beslut om kollektivtrafiken om att väga ekonomi mot tillgänglighet, enligt kommunen.

Den anropsstyrda trafiken, som ofta används i mer glesbefolkade delar av kommunen, betraktar Corfitz Nilsson som en kompromiss.
– Den anropsstyrda trafiken är inte alls optimal utan får ses som ett nödvändigt ont i avsaknad av bättre alternativ eller ingen trafik alls, säger han.
Trots begränsningarna framhåller kommunen att kollektivtrafiken är central för hållbarhet och tillgänglighet, särskilt för boende utanför tätorten.
– Kollektivtrafiken är viktig, inte minst för att boende i övriga tätorter och landsbygd skall kunna använda den service som finns i Skurups tätort samt kunna använda stationerna i Rydsgård och Skurup för att kunna resa vidare i Skåne, säger Corfitz Nilsson.
Text: Alice Moldován Andersson