Skurup satsar på mindre skräp
SKURUP. Köp inte skräp. Så lyder namnet på den kampanj som det kommunägda avfallsbolaget Sysav tagit fram.
Tanken är enligt Sysav att uppmärksamma sambandet mellan konsumtion och avfall. Kampanjen ingår i projektet ”Europa minskar avfallet” som lanserades för fyra år sedan. I Skurups kommun har kampanjen inneburit arbete med att informera kommunens invånare berättar ingenjören Christian Lagerblad som har hand om avfallsfrågor på kommunen.
– Vi har lagt upp information om kampanjen på hemsidan och jag tycker den är jättebra. Den går precis i linje med EU:s avfallsdirektiv som handlar om att det viktigast man kan göra är att avfallsminimering och det är problem i ett konsumtionssamhälle, säger Christian Lagerblad.
Sysav är ett återvinningsbolag som ägs av Skurups kommun tillsammans 13 andra kommuner i södra Skåne och i år är textilier temat för kampanjen.
– I utsläppsplanen som vi tagit fram tillsammans med några av våra ägarkommuner står det att vi ska verka för att minska avfallet, säger Anna Vilen på Sysav som också är ansvarig för kampanjen.
Utöver informationskampanjen har också Sysav utlyst en Instagramtävling som går under hashtaggen #bratextil. Tanken är att bilden med motivering ska symbolisera ett plagg som exempelvis har bra kvalitet och håller länge.
Text och foto: Daniel Kindstrand
Fotnot: Haschtagg är en tangentsymbol som används på Instagram och sociala medier för att länka samman och rubricera virala kommentarer och inlägg inom samma ämne.