Skurups centrum kommer aldrig bli detsamma
Skurup vill utveckla stadskärnan långsiktigt och visionen är ett levande centrum utan tomma lokaler. Förra året antogs förslaget att skapa en Citygrupp, men inga resurser följde med. I år genomförs också en konferens med tema stadsutveckling.
Många butiksytor gapar tomma i Skurup, men det är inget som oroar kommunen kortsiktigt. Däremot vill man satsa på att utveckla stadskärnan på sikt.
– Skurup kommer aldrig att ha samma typ av stadskärna, fullt med butiker som tidigare. Den tiden har kommit och gått, säger Henrik Lundblad som är näringslivsstrateg i Skurups kommun.
Istället menar Henrik Lundblad att centrum kommer att se annorlunda ut i framtiden. Människors konsumtionsmönster har förändrats i grunden. Men behovet av en levande stadskärna kommer att vara lika viktigt än tidigare. Kommunens innevånare vill ha en citykärna som kan erbjuda upplevelser, promenadstråk och genuina miljöer. Ett troligt scenario är att det blir en större blandning av butiker, restauranger och annat.
– Och det finns säkert andra typer av verksamheter, sånt man kanske inte kan förutsäga idag, enligt Henrik Lundblad.
Kommunfullmäktige antog förra året en motion om att starta en samverkansgrupp, en Citygrupp. Genom Citygruppen ska kommunen samverka med fastighetsägare och affärsidkare för att se till helheten och därmed få till en mer dynamiks stadskärna. Vid beslutet som togs maj förra året fanns ett förslag på budget, strax under två miljoner. Men inga pengar anslogs och motionen ska nu genomföras enligt förslag men utan en ekonomi.
En bättre samverkan är precis vad Jan-Axel Åkerblom, ordförande för Skurups Handel har efterfrågat. Men han ser gärna att det finns en anställd person som kan driva Citygruppen.
– Någon behöver se helheten. Annars är det lätt hänt att vi sitter med sjutton frisörer, tio pizzerior och tre tatueringsstudios och saknar andra typer av verksamheter, säger Jan-Axel Åkerblom.
Affären Family House som ligger precis vid torget i Skurup håller på att sälja ut de sista klädesplaggen. Nästa vecka stänger man verksamheten. Men det beror inte på att det går dåligt utan för att Systembolaget ska ta över de stora lokalerna. Klädaffären är på jakt efter en nya lokaler. Inte helt enkelt har det visat sig.
– Vi har en hängiven kundkrets som verkligen vill att vi ska finnas kvar, så vi letar efter en ny lokal men har inte hitta någon som passar oss, än. Men vi letar vidare och hoppas på att hitta något snart, säger Helene Olofsson, butikschef på Family House.
Näringslivsstrategen Henrik Lundblad bekräftar att just matchningen mellan näringsidkare och lämpliga lokal är mycket svårare i en liten stad.
-Vi har till exempel flera intressenter som vill starta restauranger, men det finns inga bra lokaler som har ventilation och annat. Fastighetsägarna upplever att det är alltför stora investeringar som krävs innan man kan hyra ut till restauranger, så de avstår, säger Henrik Lundblad.
Kommunen har sin vision 2030 där man siktar på bland annat fler invånare och ett blomstrande näringsliv. Ett steg i den riktningen är att dela erfarenheter med andra kommuner och söka samarbeten. Stadsutveckling är tematiken på konferensen Smart Little Villages som genomförs i Skurup för andra gången nu i april. Projektledaren för konferensen, Peter Eyermann är entusiastisk över de samarbeten som nu utvecklas i Skåne och där Skurup är en del.
-Utvecklingen behöver ske på flera områden för de mindre kommunerna. Det handlar om att skapa attraktivitet kring Skurup, människor måste vilja bo och arbeta där. Och vi måste behålla och locka de unga. Därför gör vi ett Hackaton under konferensen tillsammans med Malmö Universitet och unga designers för att få igång ideér och tankar som vi kan ta vidare, säger Peter Eyermann.
Även kommunen vill inkludera de unga i stadsutvecklingen, som är en viktig framtida målgrupp. Men Henrik Lundblad har idag inga konkreta planer för hur det ska gå till utan vill avvakta till senare i vår då arbetet med Citygruppen kommer igång.
-I stort sett är jag nöjd med Skurups centrum, även om det kunde varit mer levande. Men just unga är otroligt svåra att nå, säger Helene Olofsson på Family House.
Reportage: Pia-Marie Wehrling