Växeln hallå hallå
SKURUP. Snart två månader sedan Skurup fick sin trygghetstelefon, men har någon ringt?
Nästa vecka är det två månader sedan trygghetstelefonen lanserades i Skurups kommun. Telefonen är till för tips om misstänkt brottslighet eller andra oroväckande händelser. Exempelvis ifall någon blir vittne till skadegörelse eller bråk.
Växeln är öppen på vardagskvällar mellan 18 och 00, samt helger mellan 20 och 02. Samtalen kopplas vidare till väktare anställda hos bevakningsföretaget Avarn Security.
Nu är frågan – har någon ringt? Sedan trygghetstelefonen infördes har ungefär tio samtal kommit in. De flesta under tiden då växeln inte är bemannad och endast ett samtal efter klockan 18. Därför har majoriteten av samtalen och vad de berört inte loggats i systemet.
Sebastian Meglic, säkerhet- och beredskapssamordnare i Trelleborgs kommun, säger att rutinerna måste förbättras.
– De måste bli bättre på att logga, så att vi kan följa upp. Det är viktigt för media och det är viktigt för vårt eget arbete. Förhoppningsvis kan vi få fram lite mer matnyttig statistik i ett senare skede.
En utvärdering med medborgarna kommer också längre fram.
– Så länge vi inte får indikationer på att det inte funkar så har vi is i magen, säger Sebastian Meglic.
Sedan 2013 finns ett säkerhetssamarbete mellan Skurups och Trelleborgs kommun med gemensam administration och ledning. I Trelleborg finns kommunanställda trygghetsvärdar med telefonnummer som medborgare kan ringa.
– Det är lite samma sak som vi är inne på i Skurup också. Så fler får gärna ringa telefonen om högt och lågt. Det är bara att utnyttja den möjligheten som finns, säger Sebastian Meglic.
Text och foto: Nina Davidsson